בניית תיקי השקעות איכותיים נשענת על פיזור סיכונים נאות ועל יכולת לזהות מגמות איכותיות בשוקי ההון. מנהלי השקעות וחברות לייעוץ השקעות יכולים לבנות תיקי השקעות ולנהל אותם, בהתאם לפרופיל רצוי של לקוח, לפי תקופת השקעה, רמת סיכוי רצויה, תוכניות לעתיד ועוד. אך אם אתם רוצים להקים סטארט אפ ואתם מחפשים משקיעים, אתם צריכים בשלב הזה ייעוץ מסוג אחר. ליקטנו כמה מהעצות החשובות ביותר.
פנו למשקיעים בהתאם לגיל הסטארט אפ שלכם
חברות לניהול תיקי השקעות בדרך כלל ירצו לדעת מהו הגיל של הלקוח, שכן יש לזה הרבה משמעות בקביעת ההרכב של תיק ההשקעות ופיזור הסיכונים. גם כאשר מדובר על גיוס משקיעים סטארט אפ יש משמעות לגיל, אך כאן מדובר על גיל מסוג אחר. אם הסטארט אפ שלכם נולד רק עכשיו (ומגיע לכם מזל טוב), אתם צריכים לבחור משקיעים שמחפשים יזמות טכנולוגית ראשונית, כלומר שנחשבת עדיין לפחות בשלה. לרוב אלה משקיעים קטנים. אם הסטארט אפ שלכם קצת יותר בוגר, כדאי לבחור משקיעים קצת יותר מנוסים ובעלי כיסים עמוקים. במקרה זה, מדובר על אנג'לים (משקיעי הייטק). במידה והסטארט אפ שלכם כבר נמצא בשלב הבא של מחזור החיים שלו, אפשר לפנות לקרנות הון סיכון. שם, יעדיפו להשקיע אך ורק בסטארט אפ יחסית בשל, ועדיף גם כזה שכבר מניב הכנסת מסוימות או לפחות בדרך לשם.
בחירת משקיעים ודילול אחזקה
השקעה בתיק השקעות נועדה להניב תשואה כזאת או אחרת למשקיע. בנושא זה חשוב לדבר עם מנהל ההשקעות שלכם בכדי להבין אילו נכסים פיננסים יתאימו לכם. אך כאשר מדובר על בחירת משקיע בסטארט אפ, כיוון החשיבה צריך להיות שונה. מובן שהמשקיע רוצה שהשקעתו תשתלם, אך חישוב התשואה מתבסס על ההנחה שחלק מהסטארט אפים יצליחו מאוד וחלקם יסגרו. בתמורה לסיכון של המשקיע, הוא רוצה אחוז מאוד משמעותי מתוך הבעלות על הסטארט אפ. כלומר משקיע צפוי לקבל מניות ואופציות שמיצגים את הבעלות. עבור בעל הסטארט אפ, מדובר בדילול אחזקה. כאשר אתם בוחרים משקיע, צריך להתאים בין גובה ההשקעה לבין אחוזי הבעלות שעוברים ידיים. אם משקיע מסוים מוכן בתמורה להשקעתו לקבל אחוז הוגן מהמיזם זו בחירה ראויה. חשוב שלא תרגישו שאתם מוותרים על יותר מדי ערך.
ערך מוסף של המשקיע
עצה נוספת וחשובה לבחירת משקיעים עבור הסטארט אפ שלכם: העדיפו משקיע בעל ערך מוסף. ישנם משקיעים שמכניסים לא רק הון, אלא עם כל הכבוד גם מביאים משהו לא פחות חשוב. לדוגמא, ידע או מה שיותר נפוץ, קשרים. משקיעים שהם בעלי ניסיון בתחום הטכנולוגי ויש להם קשרים עם בעלי עניין, חברות גדולות, יועצים וכיוצא באלה, יכולים להוביל הצלחה מהותית. לדוגמא, להביא לקוחות גדולים או משקיעים נוספים, בשלבים מאוחרים יותר כגון לצורך הנפקה בבורסה.